Acte utile
Consultare publică
Contact
Informaţii publice »
Comunicate
Concert Germania - Stagiunea Europa
Publicat: 25 noiembrie 2015, 16:14, Actualizat: 25 noiembrie 2015, 16:19

În program:

Hans Werner Henze: “Erlkönig”, fantezie simfonică din baletul “Fiul aerului” (primă audiţie)

Franz Schubert: Simfonia nr. 8 în Si minor, D. 759, “Neterminata”

Robert Schumann: Fantezia pentru vioară şi orchestră, op. 131 (primă audiţie)

Franz Liszt: Poemul simfonic “Preludiile”, G. 97

                                                                               

Născut la Berlin, Vinzenz Weissenburger a început studiul muzicii la șase ani (pian, orgă și membru al unui cor de băieți). Între anii 2001-2006, a urmat cursurile Universității de Arte din Berlin (specializarea inginer de sunet) și a cucerit numeroase premii internaționale. S-a perfecționat apoi la Universitatea de Muzică din Dresda (2005-2011), studiind dirijatul coral (cu Hans-Christoph Rademann) și cel de orchestră (cu Ekkehard Klemm și  Christian Kluttig). 

A condus numeroase ansambluri corale, printre care și Corul de copii al Operei de Stat „Unter den Linden”, premiat la Concursul coral național (2009) cu care a efectuat turnee în Franța, Germania, Italia, Letonia și Lituania. A fost maestru de cor la montarea operei „Falstaff” de Verdi la Kammeroper Schloß Rheinsberg. Este solicitat permanent pentru a pregăti Corul de cameră al Operei de Stat din Berlin. În 2012, a pregătit corul de copii pentru o înregistrare EMI a operei „Carmen” de Bizet, realizată sub bagheta celebrului Sir Simon Rattle.

 

Anite Stroh s-a născut în anul 1995 la Hamburg, într-o familie cu reale preocupări muzicale. A început să studieze muzica de la o vârstă fragedă, iar la 9 ani era deja elevă la Musikhochschule Lübeck, la clasa  prof. M. Egelhof. În același timp, a primit îndrumări de la reputata profesoară A. Nechiporouk-Bron. A studiat apoi la Rostock cu prof. P. Munteanu (2010) iar anul următor la Hanovra cu prof. K. Wegrzyn. A participat la numeroase cursuri de măiestrie, susținute de reputați muzicieni: Lewin Kaplan și Shmuel Ashkenasi/SUA, Daniel Nodel și Josef Rissin/Karlsruhe (Germania), Stephan Picard/Berlin (Germania), Michael Vaiman/Rusia etc. De la primul său Premiu I, obținut la vârsta de 5 ani la Concursul Național „Tineri muzicieni”, Anite Stroh a fost apoi mai mulți ani laureată a acestui concurs, la diferite categorii (solo și în ansambluri camerale).

Și în plan internațional, Anite a cunoscut numeroase succese, fiind laureată la “Concorso Internationale Valsesia Musica juniors” Italia, “Concorso de Instrumentos de Arco Julio Carona” Portugalia (2007) și la “Jascha Heifetz International Competition for Violinists” Lituania (2013). A primit și “Hans Sikorski-Gedächtnis-Preis”, pentru cea mai bună interpretare a unei lucrări contemporane a unui compozitor în viață (N. First).

*****

Pe parcursul îndelungatei sale vieți, Hans Werner Henze a compus un număr impresionant de lucrări de o mare versatilitate stilistică și din punct de vedere al formei, pe care puțini au putut-o egala. Henze a marcat bicentenarul nașterii compozitorului Franz Schubert printr-o compoziție ce s-a dorit o replică modernă la unul dintre liedurile celebre ale predecesorului său, „Erlkönig” („Regele ielelor”). Lucrarea a fost prezentată în primă audiție la 31 ianuarie 1997, la Paris, chiar în ziua nașterii compozitorului Franz Schubert, de Orchestre Philharmonique de Radio France dirijată de Marek Janowski.  În „Erlkönig”, el pornește de la universul imaginar al lui Goethe și de la strălucita compoziție a lui Schubert spre a realiza propria sa capodoperă în genul poemului tematic.

 

Franz Schubert a compus Simfonia a VIII-a în Si minor, „Neterminata” în anul 1822. Într-o formă desăvârşită, alcătuită doar din două părţi (de unde provine şi titulatura), lucrarea personifică pentru publicul meloman esenţa a ceea ce denumim astăzi „schubertian“ în muzică. Structura originală a acestei simfonii vădeşte tendinţa de a depăşi sistemul tradiţional de structurare în mai multe părţi a discursului instrumental - tendinţă care mai târziu a devenit caracteristică pentru simfonismul romantic al secolului al XIX-lea. Totodată, întreaga muzică se caracterizează printr-o densitate „beethoveniană” a expunerii conţinutului tematic şi o riguroasă logică internă a materialului sonor.

 

„În timp ce Schumann a promovat mare parte din genurile muzicii clasice și este recunoscut actualmente ca unul dintre compozitorii proeminenți ai Romantismului timpuriu, creația sa pentru vioară a fost ignorată pentru o lungă perioadă de timp. Compus pentru Joseph Joachim, singurul său Concert pentru vioară a rămas necântat și netipărit într-o bibliotecă până în anii 1930, când nepotul lui Joachim a solicitat publicarea lucrării”. (Joseph DuBose) Deși a fost publicată și interpretată în fața publicului în timpul vieţii compozitorului, chiar și astăzi Fantezia în Do major pentru vioară și orchestră este rareori întâlnită în programele de concert.

 

Poemul simfonic “Preludiile”, este considerat cel mai valoros şi mai cunoscut din întreg şirul de poeme compuse de Liszt. Axat pe dimensiunea măreaţă a vieţii omeneşti, poemul se desfăşoară sub forma unor succesiuni de preludii la viaţa spirituală eternă. Viaţa şi zbuciumul omului apar încadrate de evocarea celor două mari împliniri, cea pe care o dăruieşte dragostea şi cea produsă de minunata natură, întreaga derulare a existenţei sprijinindu-se pe eterna meditaţie întrebătoare a omului, pentru a ajunge la răspunsul final glorificator.