Alegeri europarlamentare 2019
Acte utile
Consultare publică
Contact
Informaţii publice »
Comunicate
Aniversarea centenarului Dinu Lipatti în „Stagiunea Prieteniei”
Publicat: 24 mai 2017, 08:36, Actualizat: 24 mai 2017, 08:46

Aniversarea centenarului Dinu Lipatti

în „Stagiunea Prieteniei” / „Friendship Season”

 

Desfăşurarea „Stagiunii Prieteniei” de la Filarmonica „Oltenia” coincide cu anul centenar Dinu Lipatti. Concertul din 26 mai 2017 aduce în prim plan, în primă audiţie, o lucrare din creaţia celui mai important pianist pe care l-a dat România: „Trei dansuri simfonice pentru pian și orchestră”.

Personalitatea lui Dinu Lipatti (1917-1950) ocupă un loc central în cultura română, dar depășește frontierele țării, plasându-se pe aceeași orbită cu Enescu, Brâncuși, Eliade. Peste tot în lume, chiar și pe continentele unde nu a putut să ajungă în scurta sa existență, artistul român a fost considerat ca unul dintre cei mai mari interpreți ai primei jumătăți a secolului XX. Pianist, compozitor și profesor, discipol și continuator al stilului enescian, Dinu Lipatti reprezintă un simbol al perfecțiunii pianistice, care, dacă nu ar fi dispărut prematur, la numai 33 de ani, ar fi schimbat cu siguranță cursul istoriei interpretative. Pianistul avea nu numai o viziune profetică a evoluției tehnicii pianistice și a artei interpretative, ci și calități umane cu totul excepționale, puse în valoare de o muncă asiduă, metodică și profundă. Numit de marea pianista Clara Haskil drept „un om stânjenit de propriul geniu”, Dinu Lipatti strălucește, într-adevăr, ca un muzician de geniu pe firmamentul artei muzicale românești și universale. După 100 de ani de la nașterea sa, amintirea lui rămâne una legendară și incredibil de vie și de luminoasă”. ( http://icr.ro/pagini/omagiu-lui-dinu-lipatti-la-seattle-29221)

Solistul care va interpreta în primă audiţie, la Craiova, „Trei dansuri simfonice pentru pian și orchestră” de Dinu Lipatti este pianistul Mihai Ungureanu. Artistul are un palmares bogat de concerte, pe mai multe continente, numele său fiind în România strâns legat de Filarmonica „Oltenia” din Craiova. A susţinut concerte alături de orchestre simfonice din ţară şi în America (SUA, Canada), Japonia, Republica Islamică Iran şi Europa. A efectuat, de asemenea, numeroase înregistrări discografice cu un repertoriu ce cuprinde creaţii ale compozitorilor Enescu, Brahms, Haydn, Gershwin.

Vineri seara, la pupitrul Orchestrei simfonice craiovene se va afla Matei Corvin, director muzical și prim dirijor la „Cape Symphony Orchestra”, în Africa de Sud. Profesor la Conservatorul din Cape Town, flautist, fost elev al lui Virgil Frâncu, component (14 ani) al Filarmonicii „George Enescu”, a absolvit Conservatorul din București. Bursier al celebrului flautist Jean Pierre Rampal, a ajuns astfel în occident și de acolo prin sever concurs, peste ani, în Africa de Sud.

***

Intitulată iniţial “Idila de la Triebschen”, emoţionanta creaţie definitivată sub numele de “Siegfried-Idyll” (“Idila lui Siegfried”) a fost compusă de Wagner în anul 1870 (pentru orchestră de mici dimensiuni). Ca semnificație, lucrarea a reprezentat splendidul cadou muzical oferit de Richard Wagner soției sale, Cosima Liszt, la împlinirea vârstei de 33 de ani”...

*

După cum reiese din titlu, „Trei dansuri simfonice pentru pian şi orchestră” (de Dinu Lipatti), muzica lucrării păstrează o ”apartenență” la folclorul românesc, configurând un discurs muzical modern și o țesătură densă ce pune în valoare atât pianul, cât și ansamblul. Primul dans, Vif, este alert, construit pe baza unei teme de geampara, pe care o prelucrează în diverse ipostaze, încheind partea într-un fortissimo impunător. Al doilea dans, Andantino, ne înfățișează o melodie pătrunsă de lirism. Al treilea dans, Allegro vivace, se bazează în principal pe un ”joc de doi”; muzica dobândește amplitudine sonoră, încheind lucrarea într-un tutti impresionant”...

*

Simfonia a VII-a de Dvořák, ce apare ca un fenomen izolat în contextul creaţiei sale, este expresia unei veritabile crize artistice prin care trecea compozitorul, oscilând între două atitudini contrare: de a rămâne fidel spiritului şi caracterului naţional ceh sau de a deveni un „simplu muzician ceh“ de faimă mondială. Prima audiție a lucrării este datată 22 aprilie 1885, Londra, ”St. James” Hall, compozitorul aflându-se la pupitrul dirijoral”...(extrase din programul de sală al concertului de vineri, 26 mai 2017).

Documente ataşate:
Publicat: 24 mai 2017, 08:45
Publicat: 24 mai 2017, 08:39