Evenimente
Acte utile
Consultare publică
Servicii online
Propuneri/Sesizări
Informaţii publice »
Comunicate
„Magnificat” de BACH la Filarmonica „Oltenia”
Publicat: 6 martie 2017, 16:32, Actualizat: 6 martie 2017, 16:38

Friendship Season – săptămâna nr.16
„Magnificat” de BACH la Filarmonica „Oltenia”

JOI,  9  MARTIE  2017,  ORA  18:00
Întâlnirile AmiTEA
Sala „Filip Lazăr”, Filarmonica „Oltenia”
Invitaţi: GIAN  LUIGI  ZAMPIERI (dirijor), STANCA  MARIA  MANOLEANU (soprană), SORANA  NEGREA (mezzosoprană), IONUȚ  BOANCHEȘ (tenor), CRISTIAN  MIRCEA  RUJA (bas), PAVEL  ȘOPOV (maestru de cor)
Moderatori: Constantin Secară (muzicolog), Ramona Bădescu (PR – Filarmonica „Oltenia”)
    Intrarea liberă

VINERI,  10  MARTIE  2017,  ORA  19:00
Concert vocal-simfonic
ORCHESTRA  SIMFONICĂ  ȘI  CORALA  ACADEMICĂ 
ALE  FILARMONICII  „OLTENIA”
DIRIJOR: GIAN  LUIGI  ZAMPIERI (ITALIA)
SOLIȘTI: STANCA  MARIA  MANOLEANU (soprană), SORANA  NEGREA (mezzosoprană), IONUȚ  BOANCHEȘ (tenor), CRISTIAN  MIRCEA  RUJA (bas)
MAESTRU DE COR: PAVEL  ȘOPOV

În program:
Johann Sebastian Bach: Ciaccona în Re minor pentru orchestră de coarde, BWV 1004
Johann Sebastian Bach/Gian Luigi Zampieri: „Jesus Christus, Gottes Sohn”, coral din Cantata BWV 4 (versiune pentru trompetă, orchestră de coarde și orgă)
Johann Sebastian Bach/Gian Luigi Zampieri: „Erbarme dich, mein Gott”, arie din „Matthäus-Passion”, BWV 244 (versiune pentru trompetă, orchestră de coarde și orgă)
Johann Sebastian Bach: Magnificat în Re major pentru soliști, cor, orchestră și orgă, BWV 243
   

Preţuri bilete: 30 lei; 20 lei (pensionari), 15 lei (elevi, studenţi); concert în abonament (9)

Despre Johann Sebastian Bach

Dacă ni-i imaginăm pe marii compozitori sub forma unui lanţ de munţi, atunci Bach îşi înalţă culmea departe, deasupra norilor, unde toate razele arzătoare ale soarelui alunecă pe suprafaţa de o albeaţă orbitoare a învelişului ei de gheaţă Aşa este Bach, limpede şi strălucitor ca cristalul.” Astfel a surprins Gorki, în imagini poetice, personalitatea marelui Bach, a cărui operă se ridică pe culmile perfecţiunii artistice. Aflat pe înălţimile hărăzite geniilor, artistul Bach nu s-a rupt de viaţa omului şi de idealurile sale. Vastitatea şi diversitatea temelor bachiene, clocotul mereu viu al muzicii sale îndreptăţesc cuvintele lui Beethoven: “Nu pârâu, ci ocean trebuia să se numească” (în limba germană, Bach=pârâu).
În pofida greutăţilor şi a climatului muzical cu totul impropriu unei creaţii de larg orizont, Bach scrie în ultima perioadă a vieţii sale cele mai mari şi mai valoroase lucrări: cantatele „tragice”, Magnificat, Pasiunile şi Missa în si minor.

Despre cantata "Magnificat"

Deşi a dezvoltat mult dimensiunile cantatelor, Bach nu a ajuns la operă, întrucât nu i s-a oferit ocazia de a scrie în acest gen. În schimb, potenţele sale dramatice le-a valorificat în muzica vocal-simfonică. Prima lucrare religioasă este Magnificat (1723), un oratoriu cu arii, coruri şi pagini orchestrale, executat la slujba de vecernie de la Crăciun, Paşti şi Rusalii. Textul este latin, fiind extras din Evanghelia lui Ioan. Alături de caracterul jubilant al textului, muzica dă luminozitate şi strălucire grandioasă lucrării. Încadrată în serviciul religios şi cântată după predică, Magnificat conţine 12 numere, dintre care cinci coruri, cinci arii, un duet şi un terţet. Corurile sunt dominate de atmosfera bucuriei sincere, iar în arii găsim linii melodice ce au simplitatea cântecului popular. Este o muzică care exprimă bucuria comuniunii cu Dumnezeu, smerenia omului evlavios şi speranţa sa în milostivirea cerească.